Artykuł nr: 15100 z dnia 08 lipca 2019Drukuj
SKIEROWANIE NA LECZENIE UZDROWISKOWE
U lekarza
O potrzebie leczenia uzdrowiskowego decyduje lekarz (rodzinny lub specjalista) pracujący w ramach kontraktu z NFZ.
Wypełniając skierowanie, lekarz dołącza lub wpisuje na nim aktualne wyniki badań. Jeśli w ciągu ostatnich 3 miesięcy przed datą wystawienia skierowania pacjent przebywał w szpitalu, dobrze jest też dołączyć do skierowania wypis ze szpitala (może być kserokopia).
Lekarz, posiadający umowę z NFZ, przekazuje e-skierowanie do Działu Lecznictwa Uzdrowiskowego WOW NFZ.
W Wielkopolskim OW NFZ
Skierowanie trafia do Działu Lecznictwa Uzdrowiskowego, gdzie pracownicy działu sprawdzają, między innymi, kiedy pacjent był ostatnio leczony w uzdrowisku i czy jest ubezpieczony.
Następnie skierowanie trafia do lekarzy konsultantów, pracujących w WOW NFZ. Do zadań konsultantów należy sprawdzanie skierowań pod względem merytorycznym, a także kwalifikacja pacjentów do uzdrowisk o profilu odpowiadającym schorzeniom. Mogą to być uzdrowiska specjalizujące się, np. w chorobach ortopedyczno - urazowych, reumatologicznych, kardiologicznych, górnych dróg oddechowych, chorobach trawienia, nerek i dróg moczowych i innych.
Jeżeli istnieje potrzeba dodatkowych wyjaśnień związanych ze stanem zdrowia pacjenta, lekarze konsultanci WOW NFZ zwracają się do lekarza wypisującego skierowanie.
W chwili gdy skierowanie trafia do rejestracji – otrzymuje swój numer. Zawiadomienie o numerze nadanym konkretnemu skierowaniu, jak i o przypuszczalnym okresie oczekiwania na wyjazd na leczenie uzdrowiskowe, pacjent otrzymuje pocztą. W piśmie tym, podane są również numery telefonów do Działu Lecznictwa Uzdrowiskowego.
Zwroty
Obecnie okres oczekiwania na leczenie uzdrowiskowe w Wielkopolskim OW NFZ wynosi około 7 miesięcy, a na leczenie poszpitalne około 5 miesięcy. Ubezpieczony, którego skierowanie zostało zarejestrowane, może skorzystać z wcześniejszego wyjazdu, dzwoniąc i pytając o tak zwane „zwroty”. Są to skierowania, z których, z różnych przyczyn, nie mogli skorzystać inni pacjenci.
O tak zwane „zwroty” można codziennie pytać telefonicznie, od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.00 lub osobiście w godzinach pracy OW.
Rezygnacja
Jeśli chory otrzyma skierowanie na leczenie uzdrowiskowe, a nie może z niego skorzystać, powinien je bezzwłocznie zwrócić do oddziału NFZ. Każda rezygnacja z przyznanego leczenia powinna być uzasadniona i udokumentowana pisemnie.
Za uzasadnioną rezygnację uznaje się: pobyt w szpitalu, chorobę, wypadek losowy, potwierdzony stosownym zaświadczeniem. W przypadku uznania rezygnacji, oddział Funduszu wyznaczy nowy termin realizacji skierowania.
Dla kogo
Na leczenie uzdrowiskowe kierowane są osoby samodzielne, zdolne do samoobsługi i do odbycia podróży na leczenie. NFZ nie ma bowiem możliwości zapewnia opiekuna, nie refunduje też kosztów przejazdu na leczenie, kosztów pobytu opiekuna w uzdrowisku. Pracownicy Funduszu nie zajmują się też formalnościami związanymi z warunkami pobytu chorego w uzdrowisku (na przykład wnioskowaniem o pokój jednoosobowy). Warunki zakwaterowania ustala się na miejscu, w uzdrowisku.
Wszystkie kwestie opisane wyżej regulują przepisy:
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. z 2017r., poz. 1938);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 lipca 2011r. w sprawie kierowania na leczenie uzdrowiskowe oraz rehabilitację uzdrowiskową (Dz. U. z 2011r., Nr 142, poz. 835);
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 5 stycznia 2012r. w sprawie sposobu kierowania i kwalifikowania pacjentów do zakładów lecznictwa uzdrowiskowego.(Dz. U. z 2015r., poz.14)
- rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 lipca 2013r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego (Dz. U. Nr 153, poz. 931);
źródło: Wydział ds. Służb Mundurowych
Zaloguj się do:
Ważne linki
Kontakt
WOW NFZ
61-823 Poznań
ul. Piekary 14/15
Adres do korespondencji:
60-309 Poznań
ul. Grunwaldzka 158
Epuap skrzynka:
/idx5f1v45b/SkrytkaESP
tel. centrali:
61 850 60 00
infolinia:
800 190 590
e-mail:
centrala[at]nfz-poznan.pl
[at] = @