Artykuł archiwalny nr: 10802 z dnia 21 lipca 2014Drukuj
Wyjaśnienie do artykułu zamieszczonego na stronie Termedii "e-WUŚ znowu się myli, komornik puka do drzwi niewinnych ludzi"
W związku z odbiegającą od stanu rzeczywistego treścią artykułu napisanego przez anonimowego redaktora i zamieszczonego na stronie Termedii: treść , Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ wyjaśnia, że:
- NFZ nigdy nie wzywa do zapłaty za leczenie wyłącznie na podstawie danych wyświetlanych w systemie EWUŚ.
- W pierwszej kolejności zawsze weryfikujemy we wszelkich możliwych źródłach (ZUS, KRUS, itp.) - czy dany pacjent miał prawo do świadczeń, nawet jeśli system EWUŚ traktował go jako osobę nieubezpieczoną.
- Wezwanie do zapłaty za leczenie jest wystawiane w ostateczności, po wyczerpaniu wszelkich dostępnych możliwości potwierdzenia prawa do ubezpieczenia danego pacjenta. Po otrzymaniu decyzji nakazującej zapłatę – pacjent może się od niej odwołać do Prezesa NFZ, może też złożyć wniosek do Dyrektora Oddziału NFZ o umorzenie należności lub o rozłożenie jej na raty.
- w 2014 Wielkopolski OW NFZ wydał łącznie 159 decyzji administracyjnych, w tym: 24 decyzje umarzające postępowanie wyjaśniające - na łączną kwotę 69 378,07 zł i 135 decyzji na łączną kwotę 221 369,52 zł zobowiązujących do zapłaty za udzielone świadczenia - przy czym WOW NFZ podkreśla, że wezwania zostały wystawione tylko tym osobom, które faktycznie nie posiadały prawa do świadczeń.
Zatem nieprawdą jest, że cytuję z nagłówka w/w artykułu: „pacjenci (…) otrzymują bezzasadne nakazy zapłaty”. Wystawionych przez WOW NFZ 135 nakazów zapłaty było zasadnych, wystawionych na podstawie procedury, którą opisaliśmy wyżej.
Nieprawdą jest również, że cytuję: „24 nietrafione decyzje na 159 podjętych (…) na sześć decyzji NFZ jedna jest bezzasadna, nietrafiona”. Decyzja umarzająca postępowanie wyjaśniające nie jest decyzją „bezzasadną i nietrafioną” – wystawiana jest dlatego, że w toku wyjaśnień okazało się, że np.: pacjent pozostawał w błędnym, uzasadnionym przekonaniu że był faktycznie ubezpieczony, lub świadczeniodawca złożył korektę - bo pomylił się w dokumentacji, lub okazało się, że pacjent był ubezpieczony.
Biuro Prasowe
WOW NFZ
Zaloguj się do:
Ważne linki
Kontakt
WOW NFZ
61-823 Poznań
ul. Piekary 14/15
Adres do korespondencji:
60-309 Poznań
ul. Grunwaldzka 158
Epuap skrzynka:
/idx5f1v45b/SkrytkaESP
tel. centrali:
61 850 60 00
infolinia:
800 190 590
e-mail:
centrala[at]nfz-poznan.pl
[at] = @